“Ik ruim het allemaal op tussen kerst en oud & nieuw!”
roept een deelnemer aan de training efficiënt werken. Zij heeft een rommeltje aan papier voor zich
liggen en op haar pc een chaos aan berichten, notities en stukken. Overzicht is
nog even ver te zoeken, maar de rustige dagen na kerst lonken. Die rustige
dagen zijn al lang niet meer zo rustig, want heel veel mensen gebruiken die
dagen om op te ruimen.
Dat opruimen helpt enorm om weer zicht te krijgen op wat werkelijk belangrijk is om je tijd aan te besteden.
Dat opruimen helpt enorm om weer zicht te krijgen op wat werkelijk belangrijk is om je tijd aan te besteden.
Geldt dat ook voor jou?
Hieronder wat tips om aan de slag te gaan.
1 Kliko klaar
Zorg voor genoeg opbergruimte; een grote bak voor oud
papier, een shredder voor vertrouwelijke papieren stukken, en papieren ordners met mooie labels.
Ook digitaal zorg je voor archief; is het goed opgebouwd,
heb je een passende structuur?
2 Help?
Weet je nog hoe jullie digitale archiefstructuur werkt?
Moeten documenten van een archiefnummer voorzien? Hoe werkt archiveren in
Outlook ook al weer? Vraag het aan je collega’s die ook aan het schonen en of
zoek het zo nodig op in de help functie en test het eerst een paar keer met
kopieën voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat.
3 Vier stapels
Verdeel alles wat er opgeruimd moet in vieren:
achterstallige acties (op één takenlijst of in agenda zetten), te bewaren
stukken, aantekeningen (te bewaren in goede map), te bewaren informatie over mensen
en relaties (overnemen in CRM systeem of bij contactpersonen vastleggen) en
“weggooien” (heerlijk, die prullenbak in).
4 tempo maken
Dwing je zelf om snel te beslissen; als je een stuk weer
gaat lezen en je wellicht gaat opwinden over wat erin staat, leg je het onder
aan de stapel en ga je verder met het volgende stuk. Op welke stapel hoort het
thuis?
5 Kan dit weg of niet?
Dat is vaak de lastigste vraag. Een paar andere vragen
kunnen daarbij helpen: moet je het bewaren, bijvoorbeeld omdat er een
wettelijke bewaartermijn voor is? Kan je de informatie makkelijk elders vinden
als je hem nodig heb? Hoe lang heb je dit stuk al niet gebruikt? Moet jij het bewaren, of heeft iemand anders de
verantwoordelijkheid voor het archief waar het hoort?
Makkelijk werken zo met goed overzicht? Zorg dat je het zo
kan houden, wij helpen je graag aan een duurzame effectieve werkwijze. Hoe?
Bel Missing Link 020- 419.15. 27of kijk op de site.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten