Goed profiel altijd handig, ook in vrije tijd
Of het nou de Grande Départ van de Tour de France is, de plaatselijke dikke banden wedstrijd of het de bingo in het verzorgingshuis, ze draaien allemaal op vrijwilligers.
Zo ook mijn sportvereniging. Heel veel mensen die –al dan
niet met enige aanmoediging- best een handje willen helpen, zeker als zij
gevraagd worden voor iets dat ze leuk
vinden en goed kunnen. Soms zie je echter door de bomen het bos niet meer: wie wil er nou wel wat, wie niet en wat kunnen mensen?
Mismatch
Het lijkt net een gewone arbeidsmarkt zo’n vereniging met
vraag naar vrijwilligers en aanbod van leden die iets willen en soms in verband
met lidmaatschap verplichtingen iets moeten.
En net als met de arbeidsmarkt is er een mismatch tussen de
vraag en het aanbod. Alleen hier is de vraag groter dan het aanbod.
Op een “gewone” arbeidsmarkt gaan dan de werkgevers gericht
op zoek naar de mensen die voor hen de juiste kennis en vaardigheden hebben,
headhunting. Via, via, maar ook met behulp van databases met cv’s en profielen,
zoals LinkedIn.
Matchen
Op mijn sportvereniging hebben we voor het matchen van
mensen die willen sporten daar een mooie oplossing voor gevonden: de
ploegenmakelaar. Die koppelt mensen die een ploeg zoeken aan anderen die op het
zelfde niveau willen sporten. Het werkt prima, al helemaal omdat deze makelaar
heel veel mensen kent en we werken met een systeem van diploma’s waardoor hij
een hulpmiddel heeft om niveaus te kunnen inschatten.
Bingo
Maar voor het werk binnen de vereniging dat minder met het
sporten zelf te maken heeft wordt het een stuk lastiger; wie wil er gevraagd
worden om een feest op te luisteren met muziek of wie wil de EHBO voor de
vereniging regelen? Wie kan er niet alleen bardienst draaien maar ook zorgen
dat het achter de bar goed geregeld is? Wie heeft er ervaring met vertrouwens
commissies of groot onderhoud aan het gebouw?
Of met het organiseren van vermaak? Waar is het “bingo” als
het gaat om het vinden van de juiste persoon voor de klus?
Vaak weet je het nog wel binnen je eigen ploeg en kringetje,
maar van de rest van die honderden leden? Je zou bijna gaan denken aan een
recruiter binnen de vereniging die niet alleen veel mensen kent, maar ook de
hulp heeft van een data base…
En dan zijn we weer terug bij mijn favoriet LinkedIn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten